מי יחליט עלי?

"נו מיידלע, קבלת את האישור? אני יכול לבוא לחתום אצלך מי יחליט עלי?" כך נפתחה שיחתי עם אחד הלקוחות הוותיקים שלי. הוריו הקימו בשעתם את אחד המפעלים הביטחוניים הראשונים בארץ ואחרי הסתלקותם ניהלו את המפעל הוא ואחיו הצעיר.

לפני שבע שנים התאלמן אחרי "שמלאך המוות לקח את אהובת נעורי" אשתו נפטרה בשנתה "והפכה אותי יתום פעם שלישית". כך חזר ואמר.

לו ולי יש יחסים קרובים. מעבר ליחסי עורכת דין – לקוח, כשאנו נפגשים הוא לוקח אותי עם סיפוריו למקומות רחוקים, מכניס אותי לישיבות עם מי שהיו "הקברניטים של המדינה" דרכו הצלחתי לטעום, איך מתקבלות החלטות בצמרות, שלעיתים גם משב רוח קל מעיף את הנאחזים בהן.

לפני שש שנים נפל אחיו ושבר את עצם הירך, עבר ניתוח שהסתבך והחל לדעוך לאיטו. באותה תקופה עד לפטירתו ליווה הלקוח שלי את אחיו ושהה עמו שעות רבות בכל יום. כעבור זמן, צלילותו של אחיו באה והלכה ובין שלושת ילדיו וגיסתו – אשת אחיו, החלו להתגלע מחלוקות לעניין הטיפול בו.

אז, הוא סיפר לי שאחיו נתן לו הנחיות מדויקות לימים שבהם לא יוכל לתפקד הן מהבחינה הפיזית והן מהבחינה המנטלית. הוא פחד מאוד מכך שבנו הבכור הכוחני, שאהב אותו מאוד, יקבל החלטות בנוגע אליו ולהמשך חייו. הוא ידע גם שלו ימונה לו אפוטרופוס, הרי תמיכתו בבתו האמצעית שהינה אמנית מוכשרת מאוד שלא מתפרנסת היטב תיפסק, והוא רצה להמשיך ולתמוך בה ובילדיה שלא יחסר להם דבר והוא ידע שאשתו לא תוכל לעמוד מול החלטותיו ונימוקיו של בנו הבכור ותיכנע לו. בנו הצעיר לא חיי בארץ והיה מגיע פעם בשנה לביקור מולדת קצר.

ואז באחד מאשפוזיו התכופים התבקשה אשתו על ידי הצוות הרפואי "ללכת לבית המשפט ולעשות לו אפוטרופוס" ואכן, הבן הבכור יחד עם אמו – אשת אחיו, התמנו לאפוטרופסיים על גופו ורכושו של אחיו היקר. הוא ראה כיצד כל אחד ואחד מחששותיו של אחיו התגשמו – למרות שהשמיע בפניהם הקלטות שלו לעניין החלטות שהוא מבקש שיתקבלו והנוגעים לו ולחייו כל עוד הוא נושם., עם ובלי מכשירים.

כן. אז מבחינתי "מי יחליט עלי" הרבה יותר חשוב מאשר "מי יקבל מה אחרי שאמות"

לפני שנתיים נערכה רפורמה מקיפה בדיני הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון 18) ונקבעו בחוק כללים להסדרים נוספים שאינם שוללים את רצונו של האדם שכשירותו נפגמה אלא מסייעת בידיו לקיים את רצונו ככל שניתן על פי הנחיות ברורות שהוא בעצמו קבע עוד בטרם צלילותו ניטלה ממנו.

רק אני יודעת מה הכי טוב בשבילי

  1. ייפוי כוח מתמשך – (המונח בחוק ממש בעייתי): התחליף המרכזי למוסד האפוטרופסות הפטרנליסטי השולל מהאדם הזקן (לרוב מדובר בזקנים) את יכולותיו להחליט לגבי עניינים שונים. את ההחלטות הללו מקבל האדם בעודו צלול לחלוטין וכשיר. החלטותיו אלו נכנסות לתוקף רק כאשר הוא איבד חלק מיכולותיו, בין אם יכולות תפקודיות – הופך לסיעודי או לנזקק לעזרה ובין אם איבד יכולות קוגניטיביות – למשל, פגיעה בזיכרון, מדמנציה או אלצהיימר ושאר קרובות משפחתה.

התנאי היחיד הוא שהאדם "הממנה" הוא "בעל כשירות" ומסוגל להבין" (ס' 32 יג(ו) לחוק). אם ישנו ספק בדבר קיומם של אחד משני תנאים אלה יש לפנות לרופא מומחה על מנת שיאשר בכתב כי ה"ממנה" כשיר ומבין.

  1. מי יחליט עלי? – "מיופה הכוח": מיופה הכוח יכול שיהיה כל אחד עליו אנו סומכים. קיימת אפשרות לקבוע יותר ממיופה כוח אחד, למשל מיופה כוח לענייני הרכוש ומיופה כוח לעניינים אישיים ורפואיים. בנוסף, אנו יכולים לקבוע מיופה כוח חליפי במקרה שמי שקבענו שיהיה מיופה כוח לא יוכל למלא את תפקידו מכל סיבה שהיא.
  2. חשוב להדגיש, כי קיימת אפשרות בחוק למנות "מיודע" : אדם אשר ייודע על כל פעולה שינקוט מיופה הכוח. גם לידוע זה ניתן לקבוע הוראות ספציפיות למשל באיזה נושאים יש לידע את האדם השלישי או באלו סכומים, כמו גם לעניין פעולות רפואיות משמעותיות.
  3. בייפוי הכוח אנו יכולים לקבוע במסגרת דף ההנחיות הוראות ברורות למיופה הכוח בנושאים שונים, למשל:
  • מתי ובאלו תנאים ייפוי הכוח נכנס לתוקף.
  • אם חלילה אהיה במצב סיעודי – היכן אשהה? האם במסגרת ביתית או בבית אבות? אם בית אבות – אז איזה בית אבות? מהם האמצעים הכלכליים לממן כל אחת מהחלופות הללו.
  • מי יהיה זה שיסייע לי לקבל החלטות בנושאים רפואיים: למשל צורך בניתוח שאינו מציל חיים, קבלת טיפול מסוים, חיבור למכשירים וכו".
  • בנושאים כלכליים: המשך תמיכה במי שסייעתי לו עד כה, הרשאה לחתום על חוזים ולבצע עסקאות שונות בהתאם להנחיותיי. הוראות אם, מתי ובאיזה מחיר מינימלי ימכרו נכסים שלי, היכן יושקעו כספי החסכונות ומה יעשה בפירות השקעות אלה.

למעשה במסמך ההנחיות ניתן להורות על כל נושא שעולה בדעתנו. הן לעניין המשך הפעלת עסקים, תחביבים, נכסי נדל"ן מכל סוג, נכסים דיגיטליים וכיוצ'.

אז אם אתם לא רוצים שאדם שאינו רואה עין בעין את פועלכם ואינו מסכים עם רצונכם, מהרו ומנו מיופה כוח, אשר יכנס לתפקידו רק בעתיד, כשלא תוכלו עוד לתפקד פיזית ו/או מנטלית. גם נקודת זמן זו נקבעת על ידכם בהוראות שתתנו.

את ייפוי הכוח המתמשך על דף ההנחיות המפורט שבו, יש להפקיד באופן מקוון ומיד לאחר מכן באופן אישי במשרדי האפוטרופוס הכללי.

עם הפקדת מסמכי ייפוי הכוח המתמשך, תוכלו להיות בטוחים שרצונכם יקוים על ידי אדם שאתם סומכים עליו ולמעשה הוא ימשיך ו"יחליט עליכם" כפי שאתם הייתם עושים לו רק יכולתם.

אתם מוזמנים להחליט וליצור עמי קשר על מנת לקבוע פגישה ולקדם נושא חשוב זה.

מאמרים נוספים בנושא

האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

איש חכם אמר לי פעם שלעולם לא ניתן לדעת מה יבוא קודם: מחר או המוות. ובפרפרזה על המשפט הזה אני מוסיפה שבכלל לא ברור מי ילך ראשון לעולם שכולו טוב. כבר יצא לי להכיר אישה שהייתה על ערש דווי. טובי

קראו עוד »

הסכם ממון, האמנם?

איש מכיר אישה. הם מתאהבים. מוצאים את נקודות החיבור את נקודות האהבה. עוברים להתגורר יחדיו. מסכימים לחתום על "הסכם ממון" ולאשרו ככזה אצל נוטריון. לימים נולדים ילדיהם והם מחליטים להינשא. האם "הסכם הממון" שנחתם ואושר אצל נוטריון בתחילת דרכם בתוקף? 

קראו עוד »

משלימים זה את זה – צוואה וצו ירושה

היא התקשרה אלי מבוהלת. בעלה לקה בארוע מוחי וזכרונו נפגע לחלוטין עד כדי כך שמונה לו אפוטרופוס. "מה אני אעשה עכשיו עם הדירה שקיבלו בירושה מאחותו?" שאלה אותי. יכולתי לשמוע שהבכי מרעיד את מיתרי הקול שלה. למרות שרציתי ללכת כבר

קראו עוד »

לקבלת עדכונים
הצטרפו לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן