יורשים טבעיים ויורשים שאינם טבעיים

לאחרונה, הגיעו אל משרדי שני אחים, אביהם התגורר עם בת זוגו מזה 30 שנים, אביהם נפטר וחודשיים לאחר מכן הלכה לבית עולמה, בת זוגו. בצוואתו קבע המנוח סך של 100,000 דולר לבת זוגו וכן הורה שהיא תוכל להמשיך ולהתגורר בבית ששימש להם בית מגורים כל חייה. הם סיפרו שהגישו את צוואת אביהם לקיום אצל רשם הירושה ולהפתעתם בתה של המנוחה, בת הזוג של אביהם, התנגדה לקיום הצוואה וכעת יש להגיש כתב הגנה הדוחה את התנגדותה.

הבת עתרה למכירת דירת המגורים, בה התגוררו בני הזוג וכן תבעה בשם אימה מחצית ממניות חברת שיווק בינלאומי אשר נוסדה בתקופת חייהם המשותפת של בני הזוג.

חשוב לציין שלבת הזוג המנוחה, היו נכסים רבים משלה וכשהגישה הבת את צוואת אימה לקיום – בניו של המנוח לא התנגדו וניתן צו לקיום צוואת המנוחה.

במקרה אחר, קבע המנוח כי אם מוסד, מתוך רשימת מוסדות שקבע, יקים ספריה על שמו של המנוח ורעייתו, יזכה אותו מוסד לקבל תרומה בסך של שני מיליון דולר. עוד קבע אותו מנוח בצוואתו ש"הקמה" תחשב ככזו רק בבניין חדש, כשאבן הפינה לו תונח תוך 12 חודש מיום פטירתו. אין צורך להרבות במילים ולציין שכל המוסדות לטשו עיניים ושגרו את עורכי דינם לבית המשפט והכל כדי לזכות בתרומה הפוטנציאלית.

אם בעבר התנגדויות לקיום צוואות היו קמות ועולות מתוך המשפחה – קרי על ידי "יורשים טבעיים", הרי בשבגדרם נכנסים: בן או בת הזוג וילדי המנוחים, או אחיהם או הוריהם. כיום אנו נתקלים יותר ויותר במי שנקרא בשפה המשפטית "יורשים שאינם טבעיים" כמו למשל ולא רק: ילדים של בני זוג של מנוחים, מאהבות לתקופה, עוזרות בית, מוסדות וכל מי שאינו "יורש טבעי" קרי, דם מדמו של המנוח.

אין דומה ניהול תיק התנגדות לקיום צוואה שבו הצדדים הם יורשים טבעיים לניהול תיקי התנגדות שבהם ישנם יורשים טבעיים ויורשים שאינם טבעיים.

הפן המשפטי

חייב שיהיה למי שמנהל תיקי  ירושה, בהם צד אחד או שני הצדדים, אינם "יורשים טבעיים" הבנה מעמיקה של מערכות דינים נוספות לדיני הירושה עצמם. משמעותה של אותה הבנה מעמיקה אינה באה רק בגדר הידיעה עצמה, אלא ישנו צורך להכיר היטב את החוקים השונים והפסיקות מכוחם אשר הם אלה אשר מקנים לעורך הדין מרחב תימרון בפעולותיו מול בית המשפט.

הפן הרגשי

לעיתים יורשים טבעיים יעדיפו להתפשר ביניהם על מנת לשמר מסורת משפחתית מסויימת לזכר שאר בשרם. למשל, בית מגורים, עסק משפחתי, נחלה (שלא ניתן להנחילה באמצעות צוואה),  וכו'. רוב ההתנגדויות שקמות בין יורשים טבעיים נובעות מחוויות עברם עם המנוח ועם יתר בני משפחתם, התנגדויותיהם עולות בשל הבטחות שהובטחו להם על ידי המנוח ו/או בשל יחסו של המנוח למי מילדיו באופן מקפח שבא לידי ביטוי בצוואה, סכסוכים בין אחים שמתפרצים סביב נושא הצוואה למרות שאינם קשורים בקיומה וכו'.

את היורשים שאינם טבעיים, הפן הרגשי לא מעניין– הם נלחמים בכל כוחם על מנת למקסם את רווחיהם ויהי מה.
לכן, ישנה חשיבות מכרעת לאבחן את הצדדים לתיק ולאחר מכן לבחור במייצג בעל ניסיון מוכח בטיפול בהתנגדויות כגון זו העומדת לפתחיכם.

מאמרים נוספים בנושא

האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

איש חכם אמר לי פעם שלעולם לא ניתן לדעת מה יבוא קודם: מחר או המוות. ובפרפרזה על המשפט הזה אני מוסיפה שבכלל לא ברור מי ילך ראשון לעולם שכולו טוב. כבר יצא לי להכיר אישה שהייתה על ערש דווי. טובי

קראו עוד »

הסכם ממון, האמנם?

איש מכיר אישה. הם מתאהבים. מוצאים את נקודות החיבור את נקודות האהבה. עוברים להתגורר יחדיו. מסכימים לחתום על "הסכם ממון" ולאשרו ככזה אצל נוטריון. לימים נולדים ילדיהם והם מחליטים להינשא. האם "הסכם הממון" שנחתם ואושר אצל נוטריון בתחילת דרכם בתוקף? 

קראו עוד »

משלימים זה את זה – צוואה וצו ירושה

היא התקשרה אלי מבוהלת. בעלה לקה בארוע מוחי וזכרונו נפגע לחלוטין עד כדי כך שמונה לו אפוטרופוס. "מה אני אעשה עכשיו עם הדירה שקיבלו בירושה מאחותו?" שאלה אותי. יכולתי לשמוע שהבכי מרעיד את מיתרי הקול שלה. למרות שרציתי ללכת כבר

קראו עוד »

לקבלת עדכונים
הצטרפו לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן