הסתרת צוואה? עברת על החוק

נושא קשה. חמור. אסור.
הם הגיעו אלי סוף סוף אחרי שפעמיים קבעו וביטלו.
"הורינו נפטרו בהפרש של כמה חודשים זה מזה. אבא הלך ראשון ואימא אחריו" ספרו. "היתה להורים צוואה הדדית אבל כשאבא נפטר לא היה לנו זמן להתעסק עם זה כי אימא בדיוק חלתה והינה עכשיו באנו להתייעץ.
"אוקי" עניתי, "היכן הצוואה?" שאלתי בתמימות.
"לא כאן" השיב לי המבוגר והמכופתר מבין השניים. "הצוואה לא טובה לנו. מבחינתנו אין צוואה"
עד היום אני זוכרת איך צמרמורת כיסתה אותי ואיך סגרו אצבעותיי על העט עד שכמעט נשבר. המשכתי להאזין להם כלא מאמינה. לפעמים באמת המציאות עולה על כל דמיון. הצעיר התחיל להסביר כי הוריהם הורישו בצוואתם לאחותם את הדירה הגדולה בישוב היוקרתי שבו התגוררו "ואת יתר הרכוש, החצופים הללו, הורישו לה ולנו בחלקים שווים" היה לי קשה לשמוע את הדברים.

Photo by Darius Krause from Pexels


המשכתי להאזין להם שבהתלהבותם לשכנע אותי בצדקת דרכם גם אמרו "כל השנים היא חיה איתם. אחרי שבעלה נהרג בטיול בחו"ל היא עברה לגור איתם יחד עם הבן הנכה שלה" לא יכולתי להמשיך לשתוק. "היא גם טיפלה בהם, נכון?" שאלתי. "כן. הם ההורים שלה למה שלא תטפל בהם?" שאל אותי המכופתר. "הם גם ההורים שלכם, לא? אתם עזרתם להם?" שאלתי רק כדי להמחיש להם את האבסורד שבדבריהם. "היינו מבקרים אותם פעם בכמה זמן" הוא השיב. "בכל זאת, אנחנו עובדים ויש לנו משפחות לפרנס".
"אז איך אתם יודעים על הצוואה?" שאלתי. "אבא שלי נתן לי אותה לפני כמה שנים שאדאג לזה" אמר אחד והשני פלט "מצאנו בכספת" . לא ידעתי מי משקר וזה כבר לא היה חשוב (למרות שמבחינה משפטית יש לכך משמעות גדולה).
"אז למה הגעתם אלי?" שאלתי אותם, "היינו אצל עו"ד אחר. תותח בתחום של צוואות והוא אמר לנו להגיש בקשה רק לצו ירושה". לא האמנתי. "הוא אמר לכם לא להגיש את הצוואה לרשם הירושה" הם לא היססו וענו פה אחד, "כן". גם לזה לא האמנתי.
"אז עכשיו אני בכלל לא מבינה למה באתם אלי?" התעצבנתי. "אשתי ביקשה שאתייעץ איתך" השיב לי המכופתר.
בכמה משפטים קצרים אמרתי להם את מה שאני חושבת עליהם, על הסיטואציה, על התעלמותם מהבטחתם להוריהם לקיים את בקשתם האחרונה. על כך שהם עוברים על החוק ויכולים להיענש בקנס גבוה או במאסר.
המלצתי החמה לכל מי שכותב צוואה לגשת למשרד רשם הירושה הקרוב למקום מגוריו, להצטייד בתעודת זהות ובעותק מקורי של הצוואה ופשוט להפקיד אותה אצלו. כך יוכל להבטיח שצוואתו תקוים.
לסיכום:
1. אסור להסתיר צוואה ולהעלימה.
2. מי שמסתיר צוואה ולא מדווח על קיומה אפילו אינה נמצאת ברשותו עובר על החוק.
3. לא תמיד זה מספיק להשאיר עותק אצל עורך הדין שערך את הצוואה – אנחנו לא יודעים ולא עוקבים אחרי חייהם של לקוחותינו לאורך השנים.
4. רק לאחרונה ניתן פסק דין ובו חויבו מי שהסתירו צוואה בעשרות רבות של אלפי שקלים (ת"ע (ת"א) 54370-06-17 א.א נ' ט.ק. פסק דין מיום 23.10.2019).
שתזכו לאריכות ימים ולבשורות טובות.

​​

מאמרים נוספים בנושא

האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

איש חכם אמר לי פעם שלעולם לא ניתן לדעת מה יבוא קודם: מחר או המוות. ובפרפרזה על המשפט הזה אני מוסיפה שבכלל לא ברור מי ילך ראשון לעולם שכולו טוב. כבר יצא לי להכיר אישה שהייתה על ערש דווי. טובי

קראו עוד »

הסכם ממון, האמנם?

איש מכיר אישה. הם מתאהבים. מוצאים את נקודות החיבור את נקודות האהבה. עוברים להתגורר יחדיו. מסכימים לחתום על "הסכם ממון" ולאשרו ככזה אצל נוטריון. לימים נולדים ילדיהם והם מחליטים להינשא. האם "הסכם הממון" שנחתם ואושר אצל נוטריון בתחילת דרכם בתוקף? 

קראו עוד »

משלימים זה את זה – צוואה וצו ירושה

היא התקשרה אלי מבוהלת. בעלה לקה בארוע מוחי וזכרונו נפגע לחלוטין עד כדי כך שמונה לו אפוטרופוס. "מה אני אעשה עכשיו עם הדירה שקיבלו בירושה מאחותו?" שאלה אותי. יכולתי לשמוע שהבכי מרעיד את מיתרי הקול שלה. למרות שרציתי ללכת כבר

קראו עוד »

לקבלת עדכונים
הצטרפו לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן