הסכמי ממון ללא שדים / להתחיל פרק ב

Photo by Scott Webb on Unsplash
Photo by Scott Webb on Unsplash

הסכמי ממון עלולים להיות פצצה מתקתקת בידיים שאינן מיומנות ורגישות, זוגות רבים הסתכסכו לאור ניסוחים נוקשים של הסכמי ממון שלא הותאמו להם ושהם לא הצליחו לעכל. כאשר מדובר בנישואין ראשונים לשני הצדדים, ניסיוננו מלמד כי פעמים רבות ההתרגשות מהאהבה הראשונית גוברת על ההסכם אשר נשכח במגירה, אף שהיו גם לא מעט זוגות אשר נפרדו סמוך לנישואיהם בשל הסכם ממון. אך בפרק ב' של החיים הדבר מועצם. כאשר בני הזוג מגיעים לזוגיות חדשה לאחר שזוגיות קודמת התפרקה והתנפצה, קיימים כבר לרוב חששות כבדים ו'טראומות' של ממש מלקחי פרק א'.

בני הזוג כבר יודעים כי באם האהבה תסתלק עשויות אחיותיה ה'מכוערות' להיכנס ולהרוס כל חלקה טובה, וחוויות עבר אלו הופכות את הליך כתיבת הסכם הממון למורכב במיוחד, ולכזה הדורש מיומנות ורגישות רבים, על מנת ששני הצדדים יחושו עמו בנוח ויניחו לרוחות העבר.  נוסף על כך, אלו היוצאים לדרך חדשה בין אם לאחר גירושין ובין אם לאחר פטירת בן/בת זוגם הספיקו לצבור רכוש ובחלק גדול מהמקרים יש להם כבר ילדים מהתא המשפחתי הקודם.

על כן, חובה על העורך הסכם ממון לתת את הדעת לשני נושאים קריטיים אלו על מנת לצמצם את נקודות המחלוקת ולנטרל את הסערות שמתחת לפני המים.

כך היה המקרה של זוג שהגיע למשרדי לפתיחת פרק ב' לאחר שכבר ניסו לערוך הסכם ממון אצל עו"ד אחר ללא הצלחה. האיש התגרש יותר מ- 30 שנות נישואין, ולו שלושה ילדים בוגרים בעלי משפחות משלהם. האישה, גרושה עם ילדים קטינים. בני הזוג ביקשו להיכנס למסגרת של הסכם יחסי ממון, לאור בקשת הוריו הקשישים של האיש, מחשש שהעסק המשפחתי ידולל עוד, כפי שקרה כבר בעקבות גירושיו הראשונים ולאור הלכת השיתוף ואי תחולת חוק יחסי ממון.

הסכם הממון הראשון אותו ניסו לערוך כלל הפרדה רכושית מוחלטת, הן לגבי הרכוש מלפני היכרותם, על פירותיו, והן לגבי רכוש עתידי שעשויים היו לצבור יחדיו. לא פלא שהסכם דרקוני זה לא צלח והוביל אותם למשרדי.

ערכתיעם בני הזוג מספר פגישות על מנת להעמיק את ההיכרות עמם ולהבין את הסוגיות המרכזיות המשמעותיות לכל אחד מהם, כדי למצוא את דרך המלך בהסכם חדש. ההסכם החדש נכתב ברגישות רבה, תוך התחשבות בטראומות  וצרכי שני הצדדים, במטרה להעניק לכל אחד מבני הזוג בטחון בדרכם המשותפת החדשה, בד בבד עם שמירה על שלמותו וזכויותיו של  התא המשפחתי הקודם של כל אחד מהם.

הסכם הממון נכתב אפוא תוך שהוא צופה פני עתיד ככל הניתן, יחד עם הקפדה מיוחדת על שמירת זכויות הצדדים באירועים שהחיים עשויים לזמן כגון מחלות, פרידות, בגידות ועוד. תוך שהוא מתחשב בקיומם של ילדים, נכדים, רכוש נפרד, רכוש משותף וכו'.  הוסברה לצדדים החשיבות הקריטית במיוחד במקרה שלהם, לערוך צוואה שתגבה את הסכם הממון, מן הטעם שהסכם ממון הוא למקרי חיים ואינו חל במקרה פטירה של אחד מבני הזוג.

בני הזוג חתמו על ההסכם אשר נתפר במיוחד עבורם, וכן ערכו צוואות מתאימות ונפרדות. ניכר היה שאלו השקיטו את השדים אצל כל אחד מהם ואפשרו להם להמשיך לפרק ב' בנינוחות ובאהבה.

מאמרים נוספים בנושא

האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

איש חכם אמר לי פעם שלעולם לא ניתן לדעת מה יבוא קודם: מחר או המוות. ובפרפרזה על המשפט הזה אני מוסיפה שבכלל לא ברור מי ילך ראשון לעולם שכולו טוב. כבר יצא לי להכיר אישה שהייתה על ערש דווי. טובי

קראו עוד »

הסכם ממון, האמנם?

איש מכיר אישה. הם מתאהבים. מוצאים את נקודות החיבור את נקודות האהבה. עוברים להתגורר יחדיו. מסכימים לחתום על "הסכם ממון" ולאשרו ככזה אצל נוטריון. לימים נולדים ילדיהם והם מחליטים להינשא. האם "הסכם הממון" שנחתם ואושר אצל נוטריון בתחילת דרכם בתוקף? 

קראו עוד »

משלימים זה את זה – צוואה וצו ירושה

היא התקשרה אלי מבוהלת. בעלה לקה בארוע מוחי וזכרונו נפגע לחלוטין עד כדי כך שמונה לו אפוטרופוס. "מה אני אעשה עכשיו עם הדירה שקיבלו בירושה מאחותו?" שאלה אותי. יכולתי לשמוע שהבכי מרעיד את מיתרי הקול שלה. למרות שרציתי ללכת כבר

קראו עוד »

לקבלת עדכונים
הצטרפו לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן