הסכם ממון, האמנם?

איש מכיר אישה. הם מתאהבים. מוצאים את נקודות החיבור את נקודות האהבה. עוברים להתגורר יחדיו. מסכימים לחתום על "הסכם ממון" ולאשרו ככזה אצל נוטריון. לימים נולדים ילדיהם והם מחליטים להינשא. האם "הסכם הממון" שנחתם ואושר אצל נוטריון בתחילת דרכם בתוקף? 

נועה התיישבה מולי הניחה לפני את שלושת עמודי "הסכם הממון" שנקשרו בסרט אדום וחגיגי ואמרה לי "זה לא שווה כלום. רק עכשיו אני מבינה מה אמרת לי בשיחה שלנו."

אכן, לאותו מסמך שהניחה נועה על שולחני אין כל תוקף משפטי כ"הסכם ממון" שכן נועה וגיא לא היו בני זוג כהגדרתו בחוק יחסי ממון. הם היו ידועים בציבור. אמנם אין זה אומר שדיני החוזים הכלליים אינם חלים על ההסכם אך לאחר שנות נישואין רבות בהם צבר התא המשפחתי נכסים ומוניטין רבים בעצמו ובמשותף לא יכול ההסכם בין ידועים בציבור, אפילו שנחזה להיות "הסכם ממון" לחול מהבחינה המשפטית.

הסכמי ממון – לידועים בציבור ונשואים – החוק

 

צאו ולמדו, ידועים בציבור יכולים ומוזמנים לערוך "הסכם חיים משותפים" ואף לאשרו ככזה בבית המשפט למשפחה מתוקף סעיף 3 לחוק בית המשפט למשפחה.

מי שעומדים להינשא בפרק זמן קרוב וידוע, יכולים לחתום על סכם ממון ולאשררו אצל נוטריון או בפני בית המשפט למשפחה בהתאם לחוק יחסי ממון.

מי שנישא ואין באמתחתו הסכם ממון שנערך, נחתם ואושר כדין בפני נוטריון או בפני בית משפט למשפחה –  ההסדר הרכושי שיחול על הנכסים שנצברו בתקופת הנישואין יהיה שיתוף בנכסים למעט חריגים.

על כן, על ידועים בציבור, הנישאים לאחר תקופת חיים משותפת וסבורים שהם מוגנים בהסכם ממון שחתמו ואישרו בתחילת דרכם לבחון שוב את ההסכם שבידם. סביר להניח שיצטרכו לערוך הסכם חדש שיהיה הסכם ממון על פי חוק יחסי ממון ולא הסכם חיים משותפים בכפוף לדיני החוזים הרגילים. זאת על מנת למנוע אי הבנות, עוגמת נפש וסבל מיותר במקרה של פרידה או חלילה מוות.

נועה חתמה לפני שבע שנים על הסכם שמסדיר את יחסיה עם בן זוגה עימו חיה ללא נישואין ומתוך התרסה הכריזו השניים קבל עם כי לא יינשאו לעולם. בשל פערי העושר של כל אחד מהם לחצו הוריה של נועה לחתום עם גיא על "הסכם ממון" אצל נוטריון.

כך עשו. לימים הרתה נועה ולאחר לידת התאומים הרגישה צורך למסד את הקשר שלה עם גיא בחתונה גדולה. כך חיו בני הזוג כמעט חמש שנים נוספות עד שיום בהיר אחד הודיע גיא לנועה שהוא מבקש להיפרד.

אם כך, מה מעמדם של הסכמים אלו בין בני זוג:

במקרה שלפנינו הרי שמיום חתימת ההסכם עד לנישואי הצדדים לא היה להסכם, למרות מה שנרשם בו ובאימות הנוטריון שהתנוסס עליו מעמד של הסכם על פי חוק יחסי ממון. זאת הואיל וחוק יחסי ממון חל רק על בני זוג נשואים. (ע"א 640/82 כהן נ' היועץ המשפטי לממשלה, פ"ד לט(1) 673, 678, 683).

אין עובדה זו מונעת מידועים בציבור לעגן את ההסדרים הרכושיים ביניהם בהסכם ואף לאשרו בפני בית המשפט לענייני משפחה, מכוח סמכותו בסעיף 3(ג) לחוק בית המשפט לעניני משפחה, תשנ"ה-1995 (רע"א 6854/00 היועץ המשפטי לממשלה נ' זמר, פ"ד נז(5) 491). אולם הסכם בדבר הסדרת רכושם של ידועים בציבור מצוי כולו במסגרת דיני החוזים הכלליים ואינו בגדר הסכם ממון לפי חוק יחסי ממון (עניין כהן, בעמ' 682; עניין זמר, בעמ' 505).

למצב משפטי זה השפעות דרמטיות על ההסדרים הרכושיים בעת פרידה או חלילה פטירה.

לכן מומלץ לבדוק פעם נוספת את ההסכם, שטמון קרוב לודאי באחת מהמגרות, ולאשרו כדין בהתאם לסטטוס הרשמי שלכם. (ידועים בציבור או נשואים)

 

מאמרים נוספים בנושא

האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

איש חכם אמר לי פעם שלעולם לא ניתן לדעת מה יבוא קודם: מחר או המוות. ובפרפרזה על המשפט הזה אני מוסיפה שבכלל לא ברור מי ילך ראשון לעולם שכולו טוב. כבר יצא לי להכיר אישה שהייתה על ערש דווי. טובי

קראו עוד »

משלימים זה את זה – צוואה וצו ירושה

היא התקשרה אלי מבוהלת. בעלה לקה בארוע מוחי וזכרונו נפגע לחלוטין עד כדי כך שמונה לו אפוטרופוס. "מה אני אעשה עכשיו עם הדירה שקיבלו בירושה מאחותו?" שאלה אותי. יכולתי לשמוע שהבכי מרעיד את מיתרי הקול שלה. למרות שרציתי ללכת כבר

קראו עוד »

הדברים הלא ידועים על ממזרים

לפני יומיים הגיעה אל משרדי, סיפרה שעברה להתגורר באחד ממושבי הסביבה לאחר שנולדו תאומיה.לכאורה, מצב שכיח. אז פתחה ואמרה: "נישאנו כשהייתי בת 27 ואחרי פחות משנה הוא קם ונעלם. אני עגונה כבר שמונה שנים, אף אחד לא מצליח להביא אותו

קראו עוד »

לקבלת עדכונים
הצטרפו לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן