האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

איש חכם אמר לי פעם שלעולם לא ניתן לדעת מה יבוא קודם: מחר או המוות. ובפרפרזה על המשפט הזה אני מוסיפה שבכלל לא ברור מי ילך ראשון לעולם שכולו טוב.

כבר יצא לי להכיר אישה שהייתה על ערש דווי. טובי המומחים קצבו את ימיה ולא בנדיבות, אך בעלה נפטר לפניה מדום לב.

מי שמכיר אותי יודע שאני לא אוהבת צוואות הדדיות או בכלל הסכמים שכובלים ומגבילים את חופש הפעולה.

יחד עם זאת, לעתים עלינו לוותר ולהסכים לכבילה שכזו במיוחד בכל הקשור לצוואות.  הדבר תקף במיוחד במקרים בהם התא המשפחתי המקורי לא השתנה. קרי אבא אימא וילדים, אין פרקי ב' אין ילדים מחוץ לנישואים או מנישואין קודמים. לכאורה פשוט.

אבא מוריש לאימא ולאחר מאה ועשרים שנותיה לילדיהם בחלוקה שווה או אחרת, כך גם אימא מורישה לאבא ולאחר מאה ועשרים שנותיו לילדיהם.

מה קורה כשאחד מבני הזוג מחליט שאינו מעוניין במתווה שתואר לעיל או בכל מתווה אחר עליהם הסכימו הצדדים? האם צד לצוואה הדדית יכול לבטל את צוואתו באופן חד צדדי?

מה על עיקרון ההסתמכות של הצד האחר? מה קורה אם הצד האחר כבר אינו יכול לשנות את צוואתו או חלילה הלך לבית עולמו?

דרכים לביטול צוואה הדדית

 

הדבר החשוב ביותר זה לקבוע בצוואה עצמה את דרכי ביטולה.

בחוק הירושה נקבע כי המבקש לבטל צוואתו ההדדית ימסור הודעה בכתב למצווה השני. אם נפטר אחד מהמצווים והנותר בחיים מבקש לבטל את צוואתו שלו וטרם חולק העיזבון עליו להסתלק מכל חלק שהוריש לו המצווה שנפטר. ככל והעיזבון חולק יהיה על המבקש לבטל את הצוואה ההדדית להשיב לעיזבון את כל מה שיירש מכוחה של הצוואה ההדדית אותה הוא מבקש לבטל ורק אז תבוטל צוואתו.

החוק מבקש למנוע איסור ביטול של צוואה הדדית בחיי שני המצווים אך בהחלט ניתן לקבוע בצוואה ההדדית שעם פטירת אחד המצווים לא ניתן יהיה לבטל את הצוואה ההדדית ובכך למעשה להגן על עיקרון ההסתמכות של זה שנפטר ראשון ושל היורשים מדרגה שנייה.

יחד עם זאת חשוב לדעת כי החוק מאפשר לקבוע בצוואות ההדדיות עצמן הוראות אחרות, למשל:

  • הגדרת צוואה חלופית למקרה שמי מהצדדים יבקש לבטל את צוואתו – למשל שבמקרה כזה יועבר חלקו של בן הזוג שלא ביטל צוואתו ואינו יכול לשנותה אם מחמת אי כשירות או חלילה פטירה לילדים למשל.
  • לקבוע בצוואה ההדדית כי במידה וצד מבקש לבטל צוואה הדדית באופן חד צדדי והצד השני אינו יכול לשנות צוואתו יחולק עיזבונו על פי הדין.
  • לקבוע שלא ניתן יהיה לבטל את הצוואה ההדדית במצב של אי כשירות בן הזוג או לאחר פטירתו.
  • לאלו החוששים שבעל עניין ברכושם ינצל מצב רגשי או מנטלי ירוד שלהם וישפיע עליהם לשנות או לבטל את צוואתם, ולא רק את צוואתם ההדדית, מומלץ לקבוע בצוואה כי כל שינוי או ביטול של הצוואה יוכל להיות בר תוקף רק בכפוף לאישור רפואי מפורט מפסיכוגריאטר או רופא המשפחה שהמצווה כשיר לצוות וזאת בפרק הזמן של 24 או 48 שעות בטרם נחתמה הצוואה החדשה. 

דרכי קביעת ביטול צוואה הדדית רבות ומגוונות ועל כל אדם הבוחר לצוות באופן הדדי את רכושו לתת דעתו למקרה של ביטול הצוואה ההדדית, בין אם על ידי בן הזוג האחר ובין אם על ידו ולא להסתפק במשפטים הסתומים  "לא יהיה תוקף לביטול צוואה זו אלא אם תישלח הודעה על כך בכתב ומראש לבן הזוג"  או "הנני רשאי לשנות צוואתי בכל עת".

 

 

 

מאמרים נוספים בנושא

הסכם ממון, האמנם?

איש מכיר אישה. הם מתאהבים. מוצאים את נקודות החיבור את נקודות האהבה. עוברים להתגורר יחדיו. מסכימים לחתום על "הסכם ממון" ולאשרו ככזה אצל נוטריון. לימים נולדים ילדיהם והם מחליטים להינשא. האם "הסכם הממון" שנחתם ואושר אצל נוטריון בתחילת דרכם בתוקף? 

קראו עוד »

משלימים זה את זה – צוואה וצו ירושה

היא התקשרה אלי מבוהלת. בעלה לקה בארוע מוחי וזכרונו נפגע לחלוטין עד כדי כך שמונה לו אפוטרופוס. "מה אני אעשה עכשיו עם הדירה שקיבלו בירושה מאחותו?" שאלה אותי. יכולתי לשמוע שהבכי מרעיד את מיתרי הקול שלה. למרות שרציתי ללכת כבר

קראו עוד »

הדברים הלא ידועים על ממזרים

לפני יומיים הגיעה אל משרדי, סיפרה שעברה להתגורר באחד ממושבי הסביבה לאחר שנולדו תאומיה.לכאורה, מצב שכיח. אז פתחה ואמרה: "נישאנו כשהייתי בת 27 ואחרי פחות משנה הוא קם ונעלם. אני עגונה כבר שמונה שנים, אף אחד לא מצליח להביא אותו

קראו עוד »

לקבלת עדכונים
הצטרפו לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן