ביטול צו אפוטרופסות לגוף ולרכוש

תארו לכם שהיו ממנים עבורכם אדם שתפקידו היה לקבל עבורכם החלטות היה מחליט עבורכם ונוטל מכם את כל חופש הבחירה. זוהי אפוטרופסות. על פי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, אפוטרופוס חוסה יכול  לשלול מהחסוי כל כושר משפטי ולבטל כל רצון שלו.כחלק מפעילותי למען הקהילה, נתבקשתי על ידי מנהלת בית אבות לסייע לאישה קשישה אשר מונה לה, להפתעת המנהלת, אפוטרופוס לגוף ולרכוש עם צו מינוי קבוע.

לאחר בחינה מעמיקה , התברר כי במשפחת הקשישה קיים סכסוך ירושה מר, ונראה היה שמי שפעל למינוי האפוטרופוס ביקש 'לנטרל' את הקשישה מקבלת החלטות בנושאים עליהם סבב הסכסוך. אמנם האפוטרופוס שמונה היה אדם אהוב על הקשישה, אך הסתבר שהוא "עושה דברו" של הבוחש בקלחת.

Photo by Mitch Lensink on Unsplash
Photo by Mitch Lensink on Unsplash

לא היססתי וערכתי פגישות אישיות עם הקשישה, וזו תיארה מצב מביך ואף משפיל, בו נוהגים בה כאילו אין לה יכולות או שכל, ובו נלקחה ממנה כל עצמאותה. פתאום היא אינה יכולה לבצע פעולות פשוטות אשר עשתה בעצמאות מלאה כל חייה, כמו למשוך כספים בבנק ועוד, והיא אינה זוכה להתייחסות מגורמים מקצועיים מולם התנהלה תמיד, כאילו היא אינה אדם בוגר ואחראי היודע מה הוא אומר. התרשמתי מאישה מבוגרת היודעת היטב מהן רצונותיה, ואשר דעתה צלולה, ולאחר שהקשישה ביקשה ממני 'ללכת לשופט ולהגיד לו שאני יכולה ללמד את כולם כיצד להתנהל וכי אני צלולה ושאני לא צריכה אף אחד שיחליט עלי" בלא היסוס פתחתי במאבק לבטל את המינוי של האפוטרופוס שמונה לה תוך "הטעיה קלה" של בית המשפט.

בתום מסכת שלמה של בקשות והתנגדויות בוטל צו בית המשפט, שהוטעה על ידי מי שפעלו מאחורי הקלעים, נפסקו לגברת הוצאות משפט משמעותיות והשקט חזר יחד עם עצמאותה וזכויותיה.

אמנם קיימים מצבים קשים בחייו של אדם, בו הוא אינו כשיר לקבל החלטות עבור עצמו, ובמקרים כאלו אפוטרופוס עשוי להיות הכרחי. עם זאת, חשוב מאוד כי אפוטרופוס  יהיה איש אמון אשר ניתן לסמוך עליו כי רק טובת החוסה מול עיניו וכי אין הוא פועל מאינטרסים זרים.

חשוב לוודא כי אתם או אהוביכם מחליטים מבעוד מועד מי ישמש כאפוטרופוס עתידי עבורכם באם יהיה בכך צורך. ניתן גם למנות שני אפוטרופוסים משותפים. לאפוטרופוס חובות הקבועות בדין והוא מפוקח על ידי יחידת האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

מאמרים נוספים בנושא

האם ניתן לבטל צוואה הדדית?

איש חכם אמר לי פעם שלעולם לא ניתן לדעת מה יבוא קודם: מחר או המוות. ובפרפרזה על המשפט הזה אני מוסיפה שבכלל לא ברור מי ילך ראשון לעולם שכולו טוב. כבר יצא לי להכיר אישה שהייתה על ערש דווי. טובי

קראו עוד »

הסכם ממון, האמנם?

איש מכיר אישה. הם מתאהבים. מוצאים את נקודות החיבור את נקודות האהבה. עוברים להתגורר יחדיו. מסכימים לחתום על "הסכם ממון" ולאשרו ככזה אצל נוטריון. לימים נולדים ילדיהם והם מחליטים להינשא. האם "הסכם הממון" שנחתם ואושר אצל נוטריון בתחילת דרכם בתוקף? 

קראו עוד »

משלימים זה את זה – צוואה וצו ירושה

היא התקשרה אלי מבוהלת. בעלה לקה בארוע מוחי וזכרונו נפגע לחלוטין עד כדי כך שמונה לו אפוטרופוס. "מה אני אעשה עכשיו עם הדירה שקיבלו בירושה מאחותו?" שאלה אותי. יכולתי לשמוע שהבכי מרעיד את מיתרי הקול שלה. למרות שרציתי ללכת כבר

קראו עוד »

לקבלת עדכונים
הצטרפו לרשימת התפוצה

דילוג לתוכן